Verzamelprogramma Joost Rekveld

image description
  • Nederland, 2018 / 120 minuten
  • Regie: Joost Rekveld
  • Met: Joost Rekveld die elke film apart zal inleiden.
  • Afwijkende toegangsprijs:
    Leden van CineSud en Spiegelpashouders € 10,-, niet-leden € 15,-

    Vertoning in het kader van het Euregion Film Festival 2018

deze film draait op:

Joost Rekveld (1970) maakt abstracte films en lichtinstallaties sinds 1991. Zijn animatiefilms zijn geïnspireerd door cybernetica, kunstmatig leven en robotarchitectuur. Van 2008 tot 2014 had Rekveld de leiding over de Interfaculteit ArtScience van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij publiceerde tevens verschillende essays en stelde tentoonstellingen en filmprogramma’s samen, over de geschiedenis van abstracte animatie en lichtkunst. Hij maakt ook onderdeel uit van het bestuur van Sonic Acts in Amsterdam en van Centre for Visual Music in Los Angeles. In 2017 wijdde het IFFR een retrospectief aan het werk aan Joost Rekveld, bestaande uit zijn korte films en tevens de wereldpremière van zijn nieuwe film #67. Zondagmiddag 25 maart komt Joost Rekveld langs om van 14 tot 17 uur te praten over zijn werk en is er mogelijkheid om vragen te stellen. Unieke kans om met zijn bijzonder werk kennis te maken.



Op het programma staan de volgende korte films die elk apart door Joost Rekveld zullen worden ingeleid:

#3 (4 minuten)

De eerste film die Rekveld vervaardigde volgens methodes die hij nu nog gebruikt om films te construeren. De beelden zijn gemaakt door de bewegingen van een minieme lichtbron vast te leggen met extreem lange belichtingstijden, zodat er strepen getrokken worden op de emulsie. De lichtbron is onderdeel van een eenvoudig mechanisch systeem dat chaotisch gedrag vertoont.

#5 (6 minuten)

Met een voortdurende modulatie tussen animaties met lange belichtingstijd en snapshots die over de filmstrook zijn verdeeld, onderzoekt #5 de relatie tussen beeld en tijd op de filmstrook. De beelden zijn gemaakt met behulp van niet-virtueel, eenvoudig reflecterend materiaal en kan beschouwd worden als action painting met licht.

#11, Marey <-> Moiré (21 minuten)

Over de discontinuïteit die zo eigen is aan het medium film. Alle beelden zijn voortgebracht door de beweging van een lijn met tussenpozen vast te leggen, als een echo van de chronofotografische technieken van Étienne-Jules Marey.

#43,6 (11 minuten)

De compositie van deze film is beïnvloed door het werk van logicus G. Spencer Brown, die Laws of Form (1969) schreef, een prachtig verslag van een nieuw soort logica. Het wit van de pagina’s waarop dit boek is geschreven vormt het begin en het einde, evenals een integraal onderdeel van het verhaal.

#37 (29 minuten)

“Andronicos zegt dat er een plek is in Spanje waar men sporadisch kleine stenen aantreft die veelhoekig zijn en spontaan groeien. Sommige zijn wit, anderen lijken van was en zijn zwanger van kleinere, gelijksoortige stenen. Ik heb er één bewaard om dit te verifiëren en hij is bij mij thuis bevallen, dus het is een waar verhaal.” ('Paradoxographus Palatinus', Anonymus, 3e eeuw)

#57 (14 minuten)

Een categorische verzameling abstracte patronen. Lijnen, kleuren en geluiden gehoorzamen een ondoorgrondelijke logica. Een serene film die resoluut experimenteel durft te zijn. Chaotische vergelijkingen van de Chinese wiskundige Wang Lin worden onder handen genomen door een analoge computer, een klein aantal overtollige hoogfrequentoscillatoren en Joost Rekveld zelf.