Filmcursus: de kunst van het filmkijken

‘Waar gaat-ie over?’ is vaak de eerste vraag die we stellen wanneer iemand anders zijn enthousiasme over een bepaalde film uit en daarmee onze nieuwsgierigheid wekt. Zonder dat meteen het einde van de film wordt verklapt, willen we weten wie de personages zijn, wat ze meemaken, wat het probleem is dat ze moeten oplossen, enzovoort. Film, zo blijkt, wordt meestal meteen opgevat als een verhalend medium, of het nu om een thriller, romantisch drama of superheldenfilm gaat.

Maar hóe vertellen ze hun verhaal, hóe bouwen ze hun wereld en hóe nemen ze je als toeschouwer mee op reis? Dat is iets wat zich veel minder makkelijk onder woorden laat brengen dan een samenvatting van het plot. Gek is dat niet: als we een film kijken, laten we ons meestal zozeer meesleuren door de actie en de handelingen, dat we geen oog en oor overhouden voor de manier waarop die actie wordt gepresenteerd. Welke keuzes er in de montage worden gemaakt. Of de camera veel beweegt of juist volop stilstaat. Hoe het geluidsontwerp ons stuurt in de interpretatie van de beelden, en andersom.

Meestal is het helemaal niet de bedoeling dat je je als toeschouwer van zulke afwegingen bewust bent, dus heb je het niet door als de camera een draai maakt, er opeens sneller wordt gemonteerd of langzaam spannende muziek een scène binnen sluipt. Dat films zo onopvallend en onzichtbaar hun werk doen, maakt het nu net zo leuk om eens wat langer hierbij stil te blijven staan.

Deze driedelige filmcursus met bijbehorend filmprogramma wil je aandachtiger en actiever naar film laten kijken en luisteren. Om dit te bereiken zal filmjournalist Kevin Toma fragmenten uit de klassieke en hedendaagse wereldcinema uitpluizen en uitgebreid met de deelnemers bespreken. In de eerste bijeenkomst zal de nadruk liggen op films als vertelkunst, terwijl de tweede presentatie vooral om de zintuiglijke en ‘world building’ aspecten van film gaat. Tijdens de derde avond wordt film als een volwaardige, op zichzelf staande vorm van filosofie behandeld.

Al met al belooft de kunst van het filmkijken een avontuurlijke duik te worden in de eindeloze mogelijkheden van de cinema, waarbij het kijkplezier altijd voorop staat.

Het programma ziet er als volgt uit:

Woensdag 15 november (19.30 uur): Film als Narratieve Kunst
Zondag 19 november (14.00 uur): Night Moves (Kelly Reichardt)

Woensdag 22 november: (19.30 uur): Film als Zintuiglijke Kunst
Zondag 26 november: (14.00 uur): Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (Apichatpong Weerasethakul)

Woensdag 29 november (19.30 uur): Film als Filosofische Kunst
Zondag 03 december (14.00 uur): On Body And Soul (Ildikó Enyedi)

Voor meer informatie en tickets:

FILMCURSUS 01 – FILM ALS NARRATIEVE KUNST:
https://filmhuisdespiegel.nl/programma/1647/filmcursus-01-de-kunst-van-het-filmkijken/

FILMCURSUS 01 – NIGHT MOVES (Kelly Reichardt):
https://filmhuisdespiegel.nl/programma/1652/filmcursus-01-night-moves/

FILMCURSUS 02 – FILM ALS ZINTUIGLIJKE KUNST:
https://filmhuisdespiegel.nl/programma/1649/filmcursus-02-de-kunst-van-het-filmkijken/

FILMCURSUS 02 – UNCLE BOONMEE WHO CAN RECALL HIS PAST LIVES (Apichatpong Weerasethakul)
https://filmhuisdespiegel.nl/programma/1656/filmcursus-02-uncle-boonmee-who-can-recall-his-past-lives/

FILMCURSUS 03 – FILM ALS FILOSOFISCHE KUNST:
https://filmhuisdespiegel.nl/programma/1650/filmcursus-03-de-kunst-van-het-filmkijken/

FILMCURSUS 03 – ON BODY AND SOUL (Ildikó Enyedi)
https://filmhuisdespiegel.nl/programma/1657/filmcursus-03-on-body-and-soul/

Passe-partout:
Regulier: € 42,- (3 bijeenkomsten + 3 films)
Spiegelpashouder: € 30,- (3 bijeenkomsten + 3 films)
Limburgse Filmhuispas: € 30,- (3 bijeenkomsten + 3 films)

Reguliere voorstelling:
Regulier: € 9,-
Spiegelpashouder: € 7,-
Limburgse Filmhuispas: € 7,-

Kevin Toma (Sittard, 1974) studeerde filmwetenschappen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hij is werkzaam als freelance filmjournalist voor de Volkskrant, en maakt daarnaast moderne muziek voor zwijgende films.