Een klassieke cowboy sjokt een klassiek westernstadje binnen op een klassieke wraakmissie. Wacht, het is 'maar' een film in de film, die de kijker vervolgens naar een hedendaags Indianenreservaat transporteert. De inheemse politieagente Aliana wordt met de uitwassen van de uitzichtloze armoede geconfronteerd. Aliana's nichtje Sadie ziet maar één uitweg uit de misère; een drankje van haar grootvader dat nieuwe dimensies opent. Daarna verplaatst het verhaal zich naar het Braziliaanse regenwoud.
Eureka, een film die op papier een overdaad aan plot lijkt te bevatten, openbaart zich in de praktijk als een meanderende bespiegeling over de 'ander' die zich in het beste geval tegen onwetendheid en in het slechtste geval tegen vijandigheid moet verweren. De Argentijnse regisseur Lisandro Alonso schept zijn eigen magisch-realistische werkelijkheid, met een beschouwende rol voor een ooievaar.
Alonso wordt door het Eye Filmmuseum al vanaf zijn allereerste film
La Libertad gevolgd. Sinds dat debuut is hij uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de nieuwe Latijns-Amerikaanse cinema. Hij combineert zijn unieke visie met poëzie en filosofie in een film waarin niet-professionele acteurs spelen naast beroemdheden als Viggo Mortensen en Chiara Mastroianni.
Eureka ging in wereldpremière op het filmfestival van Cannes en is volgens ons een bescheiden meesterwerk.
Bijzonderheden |
De voorstelling van donderdag 29 augustus is de laatste gelegenheid deze film bij ons te zien.
|