In SCHUNCK is vanaf 15 september de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas te zien, met meer dan 100 werken uit de collectie van het Andy Warhol Museum in Pittsburgh. Vanitas toont meer dan honderd werken en objecten die thema’s als eindigheid en spiritualiteit in zijn leven en kunst uitlichten. Rond de tentoonstelling vertoont Filmhuis De Spiegel in samenwerking met SCHUNCK zes verschillende films die in de breedste zin van het woord aansluiten op de thematiek van de tentoonstelling.
Diaries Notes and Sketches is een chronologische aaneenschakeling van scènes die regisseur Jonas Mekas met zijn Bolex 16mm-camera van 1964 tot en met 1968 draaide. Hij reageert hierin direct op de hem omringende werkelijkheid: de stad New York, zijn vrienden en de natuur en maakt daarmee een fascinerend portret van de New Yorkse ondergrondse cultuur. Veel beroemde figuren uit de Amerikaanse avant-garde verschijnen in de documentaire.
Na een aantal jaren alledaagse scènes uit zijn leven te hebben gefilmd, kreeg Mekas van de Albright-Knox Art Gallery in New York de opdracht om
Diaries Notes and Sketches te maken. Het was zijn eerste grote dagboekfilm. Het toont een kroniek van gebeurtenissen in het leven van Mekas, met tussentitels die de beelden beschrijven die eraan voorafgaan of volgen. De soundtrack wisselt af tussen muziek, vertelling door Mekas en omgevingsgeluiden.
We vertonen
Diaries Notes and Sketches met Engelse ondertiteling.
Bijzonderheden |
Sinds 1950 houdt Jonas Mekas een filmdagboek bij. Hij loopt rond met zijn Bolex en reageert op de realiteit door het te filmen. Op sommige dagen schoot hij tien frames, op andere tien seconden, weer op andere tien minuten. Of hij schoot helemaal niets. Als je dagboeken schrijft, is het een retrospectief proces: je gaat zitten, je kijkt terug op je dag en je schrijft alles op. Een filmdagboek bijhouden, betekent onmiddellijk reageren met je camera. Je krijgt het direct of je krijgt het helemaal niet.
Teruggaan en het later opnemen, zou betekenen dat je gebeurtenissen of gevoelens opnieuw moet ensceneren. Het nu krijgen, zoals het gebeurt, vereist de totale beheersing van je camera. Alle beelden die je in de Diaries Notes and Sketches ziet, zijn precies zoals ze uit de camera kwamen: er was geen manier om ze in de montagekamer te monteren zonder de vorm en inhoud te vernietigen.
|