Oude Meesters, Nieuwe Meesters is een samenwerking tussen Filmhuis De Spiegel en CineSud en brengt gevestigde en nieuwe Nederlandse en Vlaamse regisseurs periodiek onder de aandacht van het publiek. Ook biedt het een platform voor inspiratie en kennisverdieping van creatieve (film)makers en (maatschappelijke) dialoog.
De jonge schrijver Wessel Franken uit Amsterdam oogst succes met zijn boek
Het Gangstermeisje en wordt door een bevriend regisseur gevraagd een scenario voor een gelijknamige film te schrijven. Dit leidt tot meningsverschillen over de hoofdrolspeler en de te kiezen actrice. Zijn huwelijk werkt belemmerend voor zijn creativiteit en na herhaald aandringen vertrekt hij naar Menton (Frankrijk) om daar zijn scenario in alle rust bij vrienden te voltooien. Uiteindelijk belandt hij in Rome, waar de opnamen van de film plaatsvinden.
Zo lineair als hier verteld, is Frans Weisz' sprankelende debuutfilm zeker niet. Fantasie en werkelijkheid lopen voortdurend door elkaar, zodat het lijkt alsof Franken verstrikt raakt in zijn eigen plot. De destijds 27-jarige regisseur geeft zijn overrompelende visitekaartje af met een fraai staaltje Nederlandse Nouvelle Vague, naar een verhaal van Remco Campert. Het leverde hem internationale waardering op en ondertussen is de film uitgegroeid tot een Nederlandse klassieker.
Aanvankelijk zou Frans Weisz voor zijn speelfilmdebuut Remco Camperts roman
Het Leven is Vurrukkulluk bewerken. Toen dat project stukliep wist hij producent Jan Vrijman te overtuigen dat Campert een nog veel beter idee in de pen had:
Het Gangstermeisje. Campert schreef het script en het gelijknamige boek vrijwel gelijktijdig. Beide vertellingen cirkelen om de schrijver Wessel Franken die vastloopt in zijn huwelijk en zijn pogingen een filmscript te schrijven.
| Bijzonderheden |
Voorafgaand aan de vertoning van Het Gangstermeisje vertonen we de korte film Dreksbak van Denise Janzee. Helena is een vrouw op leeftijd, die sinds het overlijden van haar man eenzaam en ogenschijnlijk chagrijnig door het leven gaat. Sinds kort heeft ze nieuwe buren, met kinderen en andere gewoontes. Ze moet er weinig van weten. Maar Elijah, het jongste zoontje met zijn innemende lach, is meteen heel erg gesteld op Helena’s hondje. Hoewel Helena niet bijzonder dol is op kinderen, raakt hij bij haar een gevoelige snaar.
Willeke van Ammelrooy komt woensdag 20 november langs voor een inleiding en nagesprek. Ze werkte onder meer met Frans Weisz samen voor De Inbreker (1972) en Het Leven Is Vurrukkulluk (2018). Zij is actrice en bekend van onder meer de Oscarwinnende film Antonia (1995), klassiekers als Ciske de Rat (1984) en Mira (1971) en als regisseuse van de speelfilm De Vlinder Tilt de Kat Op (1994). Van Ammelrooy speelde in tientallen speelfilms, series en theaterstukken en won meerdere prijzen. Sinds enkele jaren woont Van Ammelrooy in Limburg, waar ze onlangs ook de hoofdrol speelde in de korte film Dreksbak.
|